Thursday, December 3, 2009

mata dan hati


Kita melihat dunia dengan mata kita
Kita menafsir penglihatan dengan fikiran kita
Kita merasa dunia dengan hati kita
Semuanya atas kita juga

Yang luas itu pandangan kita juga
Yang cantik itu fikiran kita juga
Yang damai itu hati kita juga
Akhirnya terpulang pada kita juga

Dunia memang macam ini dan macam itu. Ada benda baik yang berlaku, ada juga benda buruk yang terjadi. Tapi pada setiap yang kita tengok tetap kita yang pilih apa yang kita akan nampak. Ini semuanya biasanya kerja minda bawah sedar kita. But, we are the one who fed our subconscious mind over the years. You reap what you sown.

Sebab apa yang kita rasa banyak bergantung kepada keadaan hati kita, maka sayalah yang kena selalu beringat untuk bersihkan hati setiap kali terasa hati jadi sakit, fikiran kacau-bilau atau banyak perkara terlihat membencikan. Secara peribadi, saya rasa membersihkan hati bukan kerja mudah. Dah makin tua begini, makin keras degilnya. Tak boleh harap mak abah bebel dan rotan lagi. Kena usaha sendiri.

Takkanlah asyik nak melayan stres je setiap hari. Penatlah kalau macam tu. Memanglah ada sesetengah perkara tu kita patut rasa marah, sedih atau benci. Tapi ada juga benda yang kita tak perlu rasa atau fikir banyak sangat. Sebab mungkin apa yang terjadi tu sebenarnya tiada kena-mengena pun dengan kita. Wrap it up and throw it out. Period.

2 comments:

  1. ubatnya --> always berlapang dada. my mom keep repeating these words. and it's very hard to do it~ (bila hati tak bersih, mmg jadi mcm ni)

    ReplyDelete
  2. hmm...baiklah sarah. akan selalu mencuba berlapang dada.

    ReplyDelete

says