Friday, October 30, 2009

rosy day

Hari ini saya gembira...lalalalala~

Semalam yang stress dan merimaskan sudah pergi.
Hari ini saya sepatutnya ada kursus BLS (Basic Life Support) di Tallaght pada jam 0900. Dalam bengang-bengang semalam sempat juga saya habiskan nota-nota BLS yang dikirim oleh tutor melalui emel.

Pagi tadi saya bangun awal. Yalah, semalam pun tidur awal sebab geram tak boleh studi. Nak telefon Mira kasihan pulak menganggu dia pagi-pagi buta di Malaysia. Maka tidurlah... Tadi bangun-bangun saja sudah hepi, hehe...

Saya bersiap lebih awal, dan ambil keputusan untuk datang awal ke hospital. Ada Grand Round pada pukul 8. Hari ini Prof Ian Graham bagi presentation "A Rose by any other name!". Prof Graham ni salah seorang pensyarah saya. Kalau sesiapa yang berada dalam bidang medik ni mungkin tahu tentang SCORE, sistem mengira risiko kematian akibat penyakit jantung. Dialah salah seorang pelopor sistem tersebut.

Selalunya saya tidaklah rajin sangat untuk menghadiri acara-acara di luar silibus ni, tapi mood baik punya pasal saya pergi juga. Selepas Grand Round ada sarapan yang sedap (sebab ada danish pastry yang saya suka, yummy~) dan kemudian BLS!!

Kursus BLS untuk dewasa, kanak-kanak dan bayi ini sebenarnya tidaklah lama sangat. Ini kursus pembaharuan. Saya sudah pernah membuatknya pada tahun yang sudah. Kami cuma diberi taklimat yang pantas tetapi lengkap sebelum diuji secara praktikal. Di akhir kursus ada satu kertas MCQ untuk dijawab. Jika lulus, kami akan diberi sijil untuk 2 tahun. Lepas tu kena renew lagi (dan bayar yuran lagi, hehe)...

Alhamdulillah, alhamdulillah.

Nota: Saya dan semua rakan yang hadir kursus tadi sudah lulus dengan gembira.

2 comments:

says