Sunday, October 11, 2009

cerita komputer saya

Laptop saya bermasalah sejak hari Jumaat yag lepas. Inilah akibatnya apabila tidak peduli untuk update perisian antivirus. Saya memang ambil mudah hal-hal sebegini. Yakin sangat dengan halaman-halaman yang saya lawati. Sudahnya laptop tua saya ni dijangkiti malware.

Berkali-kali saya cuba conservative measure. Kononnya nak selamatkan fail-fail yang ada lah kan... Paling saya sayang ialah gambar-gambar yang diambil semasa balik cuti musim panas ke Malaysia Julai dan Ogos yang lepas. Gambar-gambar yang lain saya simpan dalam hard disk. Akhirnya saya berjaya juga selamatkan gambar-gambar tersebut.

Tapi, banyak infected files yang gagal dihapuskan. Maka saya terpaksa reformat laptop saya. Sudahlah saya ni rabun ayam pasal komputer. Grace, rakan serumah saya banyak sangat membantu. Semuanya dah selesai. Saya cuma mahu install perisian antivirus yang bagus saja lagi. Sekarang saya guna trial version McAfee. Setakat ini semuanya baik-baik saja.

Jadi, selepas ini saya mesti rajin-rajin bersabar untuk update perisian antivirus. Nasib saya baik kali ini. Tapi ada bagusnya juga. Saya memang mahu reformat laptop saya. Selalunya saya akan buat overhaul setahun sekali. Tahun ini saja saya tidak berkesempatan menghantar laptop saya ke 'bengkel'. Sibuk lari ke sana-sini. Posting elektif di Kuantan, sekejap balik rumah abah di Lepar Utara, sekejap balik rumah emak di Selancar, mana nak balik kampung lagi, mana nak uruskan pindah rumah baru lagi...

Nota: Saya ada mahu tulis sesuatu hari Jumaat yang lepas. Tapi, hari ini saya dah lupa lah pulak. Lain kali sajalah nampaknya.

No comments:

Post a Comment

says